Tieslietu akadēmija_logo

2021. gada 18. jūnijā Tieslietu padome konceptuāli atbalstīja tiesnešu un prokuroru kvalifikācijas pilnveides sistēmas reformu, proti, vienota mācību centra izveidi.

Tieslietu akadēmija tiek veidota ar mērķi izveidot vienotu ilgtermiņa tālākizglītības modeli mērķauditorijai, lai īstenotu mācības, kas veicinās un atbalstīs tiesu varas izaugsmi. Vienota mācību centra izveide ir būtiska, sekmējot stipru, kompetentu un neatkarīgu tiesu un tiesībsargājošo iestāžu darbību, tādējādi cita starpā stiprinot sabiedrības uzticēšanos tiesu varai.

Viens no akadēmijai izvirzītajiem uzdevumiem ir nodrošināt tiesu varas un Tieslietu padomes lomas stiprināšanu mācību satura noteikšanā un veidošanā, tostarp attīstot un pilnveidojot šobrīd Latvijas Tiesnešu mācību centra īstenoto pieeju programmu veidošanā. Paredzēts, ka Tieslietu padome īstenos funkcionālo pārraudzību pār Tieslietu akadēmiju, noteiks mācību stratēģiskos mērķus un virzienus, kā arī ievirzes mācību programmu izstrādei, apstiprinās ikgadējo mācību programmu, kā arī piedalīsies Tieslietu akadēmijas direktora amata kandidātu izvērtēšanā, piemērotāko kandidātu virzot apstiprināšanai Ministru kabinetā.

Plašāka informācija par Tieslietu akadēmijas projektu pieejama arī Tiesu administrācijas mājaslapā un Tieslietu ministrijas mājaslapā.

2022. gada nogalē tika uzsākta projekta “Tieslietu akadēmija” vienota mācību centra izveidei īstenošana, piesaistot Eiropas Savienības finansējumu.

Par Tieslietu akadēmiju var runāt divos aspektos: Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansētā projektā „Tieslietu akadēmija", ko ievieš un īsteno Tiesu administrācija, ietvaros un pašas Tieslietu akadēmijas izveide, kas, sākot ar 2025. gadu, tiks nodibināta kā valsts iestāde.

Projekta ietvaros plānots:

  • izveidot jaunu valsts iestādi (Tieslietu akadēmija), kas savu darbību uzsāks 2025. gadā;
  • izstrādāt desmit kompetenču pilnveides mācību programmas;
  • uzsākt programmu ieviešanu, proti, organizēt mācības, nodrošināt pieredzes apmaiņas pasākumus, izstrādāt mācību materiālus;
  • iegādāties mācību resursus (grāmatas, piekļuves juridiskās literatūras datu bāzēm);
  • veikt telpu pārbūvi un pielāgošanu akadēmijas vajadzībām, lai turpmāk mācības mērķa grupai varētu notikt vienā mācību centrā.

Projektā izveidota arī trīspakāpju līmeņu pārvaldība – Vadības komiteja, Konsultatīvā padome un Uzraudzības padome.

Vadības komiteja sniedz atbalstu projekta ieviešanā atbilstoši izvirzītajiem Projekta mērķiem un pasākumiem, nodrošina informāciju par savas pārstāvētās institūcijas attīstības pasākumiem un reformām, politikas plānošanas dokumentiem un rekomendācijām, kas būtiskas mācību satura veidošanai, kā arī nodrošina operatīvu iesaistīto iestāžu savstarpējo komunikāciju Projekta īstenošanas vajadzībām. Tās sastāvā iekļauti pārstāvji no Projekta partneriestādēm (Augstākās tiesas, Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas), Tieslietu padomes, Tieslietu ministrijas un Latvijas Tiesnešu mācību centra.

Konsultatīvā padome izskata, sniedz ieteikumus un konsultatīvu viedokli par Projekta ietvaros izstrādājamām programmām, to aktualizēšanu, mācību pasākumu plānošanu un ieviešanu, kā arī veicina mācību programmu sasaisti ar citiem institūcijas attīstības pasākumiem un reformām. Tās sastāvā iekļauti pārstāvji no Tieslietu padomes, Tieslietu ministrijas, Tiesu administrācijas, projekta partneriem (Augstākās tiesas, Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas), Latvijas Tiesnešu mācību centra un tiesnešu un prokuroru pašpārvalžu institūcijām, kas saistītas ar profesionālo pilnveidi, un profesionālajām biedrībām.

Uzraudzības padome izskata informāciju par Projekta īstenošanas progresu, sasniegtajiem rezultātiem, finansējuma izlietojumu, kā arī dod norādījumus projekta “Tieslietu akadēmija” īstenotājam un uzrauga to izpildi. Uzraudzības padomes sastāvā iekļauti – Tieslietu ministrijas valsts sekretārs, Tieslietu ministra biroja pārstāvis, Tieslietu ministrijas valsts sekretāra vietnieks ārvalstu sadarbības un stratēģijas jautājumos, Tieslietu ministrijas valsts sekretāra vietnieks tiesu jautājumos, Tieslietu ministrijas Projektu departamenta pārstāvis un Tieslietu padomes pārstāvji. Tieslietu padomi pārstāv tās priekšsēdētājs Aigars Strupišs, ģenerālprokurors Juris Stukāns un sekretariāta vadītāja Alla Spale.

Līdz Tieslietu akadēmijas darbības sākumam plānots izstrādāt desmit mācību programmas, kas katra ietver konkrētajam amatam visu nepieciešamo mācību tēmu kopumu un norādes to satura pasniegšanai, tajā skaitā tēmas pasniegšanas biežumu. Šādu kompetenču pilnveides mācību programmu sagatavošana sniegs iespēju Tieslietu akadēmijai ilgtermiņā pārdomāti veidot ikgadējos mācību piedāvājumus mērķauditorijai. Tas nozīmē, ka papildus ikgadējām aktualitātēm Tieslietu akadēmija pārraudzīs arī visas amata pilnveidei nepieciešamās mācību vajadzības. Regulāra un plaša spektra tiesu sistēmas profesionāļu pilnveide var uzlabot tiesu sistēmas darbu un novērš risku kādu prasmju pilnveidi atstāt novērtā.

Šim nolūkam 2023. gadā ir izveidotas tiesnešu un prokuroru mācību programmu izstrādes darba grupas, kuru galvenais uzdevums ir izstrādāt desmit kompetenču pilnveides mācību programmas (gan vadītājiem tiesās un prokuratūrā, gan tiesnešiem un prokuroriem ar un bez iepriekšējas pieredzes, gan arī tiesu un prokuratūras darbiniekiem ar un bez iepriekšējās pieredzes), kas ilgtermiņā būs atbalsts mērķtiecīga ikgadējā mācību piedāvājuma sagatavošanai.

Paralēli mācību programmu izstrādei pilotversijā jau tiek nodrošināti dažādi mācību pasākumi mērķauditorijai. Mācības par juridiskām tēmām vai darba praksē un pieredzē gūto profesijas vērtību, profesionālo prasmju un zināšanu nodošanu vada pieredzējušākie tiesu un prokuratūras pārstāvji.

Tieslietu akadēmijas ēka atradīsies Rīgā, 11. novembra krastmalā 31.

Mācību telpas būs izvietotas ēkas ceturtajā, piektajā un daļēji arī trešajā stāvā. Telpas tiks pielāgotas Tieslietu akadēmijas vajadzībām, lai rezultātā iegūtu modernu un mūsdienīgu mācību vidi, kas balstītas ilgtspējā, pielietojot jaunākos risinājumus un nodrošinot telpu energoefektivitāti. Tieslietu akadēmijas trešajā stāvā plānotas darbinieku darba telpas, ceturtajā un piektajā stāvā plānotas mācību telpas: auditorija (100 personām), lekciju zāle līdz 40 personām, datorklases, darba grupu telpas un zāle tisas procesa izspēlēm.